نسترن نصرت زادگان؛ زهره سیفوری؛ پرویز مفتون
چکیده
علیرغم تاکید بر فرم، در مورد شیوه های جلب توجه مانند درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح و ویراستاری تعاملی همسالان هنوز اختلاف نظر وجود دارد. پژوهش شبه تجربی حاضر تاثیر درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح، و ویراستاری تعاملی همسالان را بر تشخیص عبارات موصولی توسط 73 زبانآموز مونث ایرانی سطح متوسط بررسی ...
بیشتر
علیرغم تاکید بر فرم، در مورد شیوه های جلب توجه مانند درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح و ویراستاری تعاملی همسالان هنوز اختلاف نظر وجود دارد. پژوهش شبه تجربی حاضر تاثیر درونداد ارتقا یافته، بازخورد فرازبانی صریح، و ویراستاری تعاملی همسالان را بر تشخیص عبارات موصولی توسط 73 زبانآموز مونث ایرانی سطح متوسط بررسی کرده است. آزمودنیهای سه کلاس انگلیسی عمومی، درطیف سنی 18 تا 30 ، به طور تصادفی به گروههای درونداد ارتقا یافته (23 نفر)، بازخورد فرازبانی (29 نفر)، و ویراستاری تعاملی (21 نفر) تعیین شدند. آموزش مبتنی بر مطالب آموزشی و روش تدریس یکسان و با جهتگیری خواندن به نوشتن در 18 جلسه انجام شد و تنها تفاوت بین گروهها به شیوه جلب توجه آنها به صورتهای مورد نظر بود که در گروه اول با استفاده از متون خواندن ارتقا یافته، در گروه دوم به شکل بازخورد فرازبانی معلم، و در گروه سوم به شکل ویراستاری تعاملی همسالان انجام شد. برای سنجش تشخیص عبارات موصولی توسط زبان آموزان از دو پیشآزمون و پسآزمون موازی چهارجوابی محقق-ساخته و متمرکز بر عبارات وصفی استفاده شد. تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از کوواریانس یک جانبه بین گروهها نشانه تفاوت معنادار و بهتر گروههای بازخورد فرازبانی و ویراستاری در مقایسه با گروه درونداد ارتقا یافته و عملکرد بهتر گروه بازخورد فرازبانی بود. نتایج تاثیر بازخورد فرازبانی و کاربردهای آموزشی آن در تدریس عبارات موصولی را نشان می دهد.